Sběratelství výtvarného umění je jednou z činností, jíž moderní člověk může realizovat sám sebe. Svoje zájmy, záliby a názory na to, co je dobré, kvalitní, smysluplné či krásné propisuje do univerza rozrůstající se sbírky. Vytváření sbírky si můžeme představit jako otevřený a dynamický proces, jehož výsledek není předem znám, neboť spolu s kolekcí se také prohlubují znalosti a zkušenosti sběratele, a tím se postupně proměňuje i její budoucnost.
DetailVýstava Opomenutí mistři. O proměnlivosti uměleckého úspěchu prezentuje tvorbu deseti malířů, kteří v hlasování návštěvníků na výstavě Hledá se mistrovské dílo (08/10/2023–26/05/2024) skončili na konci a zároveň jsou dějinami umění dlouhodobě opomíjení. V posledních desetiletích jim nebyla věnována téměř žádná odborná výstava ani monografie.
DetailVýstava v Bílé kostce GMU nabízí jedinečný pohled na proměny města Hradec Králové mezi lety 1954 a 1984 prostřednictvím fotografií, které vytvořily dvě místní osobnosti – Zdeněk Merta a v menší míře i jeho otec Jan. Prezentované černobílé snímky představují pouhý zlomek z rozsáhlého rodinného archivu. Výběr je ohraničen rokem 1984, kdy se Zdeněk Merta odstěhoval do Prahy.
DetailVýstava vizuálního umělce Matěje Smetany, uváděná Galerií moderního umění v Hradci Králové v rámci oslav 800 let města, se skládá ze dvou instalací. První, nazvanou My jsme svět, tvoří vlajky rozmístěné ve veřejném prostoru Hradce Králové. Druhou instalaci Měsíční sonáta mohou návštěvníci královéhradecké galerie zhlédnout ve výstavním prostoru Černá kostka. Pro zahájení výstavy umělec také připravil performance.
DetailHranice člověka je závěrečnou prezentací stejnojmenného projektu, kterou tvoří jednotný, kompaktní objekt navržený speciálně pro vstupní prostor Galerie moderního umění v Hradci Králové. Instalace představuje skupinový portrét sestavený z individuálních příspěvků mladých autorek a autorů – studentek a studentů Katedry výtvarné kultury a textilní tvorby Univerzity Hradec Králové, kteří se zúčastnili projektu specifického výzkumu.
DetailVýstava Dar Vladimíra Preclíka Královéhradeckému kraji veřejnosti představuje formou otevřeného depozitáře všechna díla sochaře Vladimíra Preclíka z darované kolekce (celkem 54 děl) doplněná o další autorovy práce ze sbírky Galerie moderního umění v Hradci Králové.
DetailVelkému náměstí v Hradci Králové v současnosti dominují automobily. Rozměrná parkovací plocha v historickém jádru města je dějištěm názorového střetu o jeho stávajícím a budoucím využití. Na jedné straně zaznívají hlasy pro zachování parkování a podporu automobilové dopravy, na straně druhé rezonuje zájem o veřejný prostor uzpůsobený pobytu a pohybu lidí a jejich každodenním aktivitám. V českém prostředí si automobily hýčkáme na nedotknutelném piedestalu a diskuze, zda má být veřejný prostor vstřícnější k lidem, nebo k autům, probíhá napříč různými typy lokalit.
DetailKabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.
DetailKoncept historicky zaměřené sbírkové výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche bude rozšířen o cyklus komorních výstav nejmladší generace autorů, současných studentů či absolventů z ateliérů výtvarných škol. Kurátoři tak v novém kontextu oživí základní Tutschovu strategii, jíž bylo právě objevování a prezentace prací dosud neznámých výtvarníků. Galerie Na bidýlku II se tak stane laboratoří nových přístupů k tradičnímu médiu malby a instalace, jejichž proměny Tutsch několik desetiletí sledoval a podporoval.
Detail